Van analfabeet naar ijverige leerling

Gemeenten & Professionals, 6 juli 2015
Leestijd, 1 min.
December 2014 startte de heer Ahmad Farhan Yousif met de cursus Inburgering. Hij was toen nog volledig analfabeet. Drie ochtenden per week komt hij sindsdien trouw naar de lessen en ook thuis is hij ijverig bezig met het zich eigen maken van die o zo lastige Nederlandse taal. Heel wat potloden zijn sinds die dag geslepen en weer afgesleten, gommetjes worden veelvuldig gebruikt, want van doorgestreepte foutjes houdt Ahmad niet. Het moet er ‘gelikt’ uitzien.
placeholder

Drie maanden later, in maart 2015, deed Ahmad voor het eerst mee met een woordspelspelletje, waarbij hij een aantal puntjes op het bord moest zetten, terwijl de andere cursisten de letters van zijn woord moesten raden. Het woord dat Ahmad had uitgekozen en foutloos (!) op het bord schreef was: AANGENAAM. Dat woord had hij heel bewust gekozen. Om aan te geven dat hij zich prima op zijn plaats voelt en ook trots en blij was dat hij voor het eerst echt met de groep kon meedoen.

Nog weer later, in juni 2015 deed Ahmad iedereen versteld staan. De docent Amad Goossens liet de hele groep (bestaande uit een groep Staatsexamen, een groep Inburgering 1 en een groep  Inburgering 2  met o.a. Ahmad ) raden uit hoeveel verschillende landen zijn cursisten door de jaren heen afkomstig waren. De opdracht was: noem zoveel mogelijk landen. Onthoud ze en noem ze op tijdens de gezamenlijke presentatie.
De onbetwiste kampioen was de groep van Inburgering 2 onder leiding van Ahmad met 43 landen. En dat allemaal uit zijn hoofd, want al die landen opschrijven lukt nog niet helemaal.

Geweldig om zo’n cursist te hebben en te begeleiden!
Marja Leonhardt, klassenassistente Culemborg