Stap voor stap de arbeidsmarkt op: Bekir en Betül willen weer aan de slag als leraar
‘De sfeer in een school: daar houd ik zo van’, vertelt Bekir als hij rondloopt door de Van Hasseltschool in Hilversum. ‘De geluiden van de kinderen doen me goed.’ Elke vrijdag doet Bekir hier vrijwilligerswerk als conciërge. Van gaatjes boren en tuinonderhoud tot de kinderen begeleiden in het Talentenlab. Leerlingen Quienten (12) en Yahya (11) zijn gek op hem. ‘Bekir leert ons schaken en programmeren met de robot.’
Kinderen iets leren is het mooiste wat er is
In Turkije was Bekir aardrijkskundedocent op een middelbare school en Betül basisschoollerares. ‘Dat ik nu jaren niet voor de klas kan staan is lastig’, vertelt Betül. ‘Want kinderen iets leren is het mooiste wat er is.’
Het echtpaar zet dan ook alles op alles om hun beroep weer te kunnen uitoefenen. Tijdens de training en begeleiding door VluchtelingenWerk in het kader van de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP) oriënteerden ze zich op de Nederlandse arbeidsmarkt. Betül: ‘We leerden realistische doelen te stellen: wat konden we hier doen en welke stappen moesten we daarvoor zetten?’
De MAP als onderdeel van inburgering
Gemeenten helpen statushouders zich voor te bereiden op de arbeidsmarkt in Nederland met de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP). Het is een verplicht onderdeel van de inburgering. Werkervaring opdoen is ook onderdeel van de module.
Om invulling te geven aan de arbeidsmarktparticipatie kunnen gemeenten samenwerken met VluchtelingenWerk. We hebben veel ervaring met en kennis van vluchtelingen. Speciaal voor de MAP ontwikkelden we de de training 'Op weg naar werk'. Het meest succesvol in combinatie met individuele begeleiding. Lees meer over het aanbod van VluchtelingenWerk in arbeidsparticipatie.
Van kinderopvang naar lerares
Betül: ‘Tijdens een stage ontdekten we dat de lessen in Nederland minder klassikaal zijn dan in Turkije. Kinderen leren hier meer spelenderwijs. Ook functies als klassenassistenten hebben we in Turkije niet.’ Dan schetst ze in grote lijnen het stappenplan dat ze maakte tijdens de begeleiding in het kader van de MAP.
‘De taal is nu de grootste drempel’, legt ze uit in behoorlijk goed Nederlands. ‘De stap daarna is werken in de kinder- of buitenschoolse opvang, want daar zijn de taaleisen lager dan in het onderwijs. Als mijn taal op het juiste niveau is, kan ik doorstromen naar onderwijsassistent en uiteindelijk naar lerares.’
Tijdens de begeleiding in het kader van de MAP onderzochten Betül en Bekir ook andere beroepen die passen bij hun talenten. Zou bijvoorbeeld het beroep elektricien of landmeter bij Bekir passen? Maar toen vond hij een stageplek als pedagogisch conciërge op een middelbare school. Binnenkort kan hij beginnen. ‘Voor sommigen lijkt dat misschien een kleine stap, maar voor mij is het een hele grote’, vertelt Bekir.
Werken aan taal en netwerk
In de tussentijd werken ze allebei aan hun taal en aan een groter netwerk. Betül is nu actief als vrijwilliger bij VluchtelingenWerk, als arbeidscoach. ‘Ik help andere vluchtelingen met hun cv’s en sollicitatiebrieven. Ook kijken we samen: waar ben je goed in en wat zijn je talenten? Ik benadruk hoe belangrijk het is om die weer in te zetten. Voor de samenleving maar ook voor jezelf.’
Naast de inburgeringslessen, taallessen, het vrijwilligerswerk én de zorg voor hun drie zonen, zetten de twee zich via stichtingen in voor politiek vluchtelingen in Nederland. ‘Soms is het wel veel. Dan zeggen we allebei weleens: ik stop ermee. Maar dan praten we elkaar snel weer moed in.’ Bekir vult haar aan: ‘Het leven gaat te snel voorbij om op te geven. Daarom blijven we positief: ooit, op een mooie dag, geven we weer les.’
Samen bouwen we aan de toekomst
Dankzij de hulp van onze donateurs en vrijwilligers kunnen wij vluchtelingen helpen met het opbouwen van een nieuw bestaan in Nederland. Help jij ook mee met een gift, zodat vluchtelingen kunnen bouwen aan een leven in veiligheid?